تعریف و هدف
 دوره کارشناسی ارشد (ناپیوسته) رشته ریاضی کاربردی به دوره‌ای اطلاق می‌گردد که تحصیلات بالاتر از کارشناسی را دربرمی‌گیرد و اولین مقطع تحصیلی بعد از کارشناسی می‌باشد که به اعطای دانش‌نامه مربوط می‌انجامد و مجموعه‌ای هماهنگ از فعالیت‌های آموزشی را همراه با فعالیت‌های مقدماتی پژوهش دربردارد. هدف از ایجاد این دوره، تربیت افرادیست که بتوانند بر شاخه‌ای از ریاضیات کاربردی احاطه یافته، در اثر آشنایی که با روش‌های پیشرفته پژوهش در زمینه اینگونه از ریاضیات می‌یابند مهارت‌های علمی و عملی لازم را بگونه‌ای کسب نمایند که به خوبی بتوانند به تعلیم در شاخه‌های متناظر در دوره‌های کارشناسی بپردازند. علاوه بر این در سطحی بالاتر از کارشناسی قادر به کاربرد ریاضیات بوده بتوانند رهگشای مشکلات مملکت باشند.

نقش و توانایی
 دانشجویانی که این دوره آموزشی را طی می‌کنند می‌توانند به امر تدریس و تحقیق پرداخته هم‌چنین در امر برنامه‌ریزی در مؤسسات آموزش عالی با مراکز صنعتی خدماتی نظیر سازمان برنامه و بودجه یا بانک مرکزی ایران یا مؤسسات مشابه آن‌ها فعالیت نمایند.

ضرورت و اهمیت
 با توجه با گسترش روز افزون علوم پایه، فنی مهندسی، اقتصاد، مدیریت صنعتی و علوم دیگر کشف کاربردهای ریاضی در آن‌ها نیز رو به افزونی است علاوه بر آن مراکزی نظیر بانک مرکزی، بانک ملی، سازمان برنامه و بودجه، مؤسسه آمار ایران و حتی مراکز صنعتی، جهت تحقق استقلال و خودکفایی کشور نیاز مبرم به استفاده از کاربرد ریاضیات در سطحی بالاتر از دوره کارشناسی دارند. بنابراین دایر نمودن چنین دوره‌ای در دانشگاه‌هایی که از امکانات لازم، به خصوص استادان متعهد، متخصص و با تجربه بهره‌مند می‌باشند ضروری به نظر می‌رسد و از اهمیت خاص برخوردار است.ها نیز رو به افزونی است علاوه بر آن مراکزی نظیر بانک مرکزی، بانک ملی، سازمان برنامه و بودجه، مؤسسه آمار ایران و حتی مراکز صنعتی، جهت تحقق استقلال و خودکفایی کشور نیاز مبرم به استفاده از کاربرد ریاضیات در سطحی بالاتر از دوره کارشناسی دارند.