طراحی پارچه و لباس کارشناسی

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape

تعریف و هدف
دوره کارشناسی طراحی بافت و طراحی چاپ پارچه یکی از دوره‌های آموزش عالی است که هدف آن آماده نمودن افراد متعهد و متخصص در این رشته است به نحوی که بتوانند با بهرهه‌گیری از میراث غنی فرهنگی- هنری که در زمینه بافت و چاپ پارچه داشته‌ایم به طراحی پارچه بپردازند و از این راه با بالابردن کیفیت هنری پارچه‌های تولید داخل کشور و ایجاد رقابت با منسوجات وارداتی حرکت بسوی استقلال اقتصادی و فرهنگی را یاری رسانند.

نقش و توانایی
فارغ‌التحصیلان این دوره توانائیهای زیر را خواهند داشت:
- کار در کارگاه و کارخانه‌های نساجی دولتی و خصوصی که به کار بافت و چاپ پارچه اشتغال دارند.
- تأسیس کارگاههای کوچک بافت و چاپ پارچه (اعم از مصرفی و تزئینی)
- دادن مشاوره و کار پژوهشی در نهادهای دولتی زیربط مانند سازمانی صنایع دستی ایران، اداره کل هنرهای سنتی اسلامی، موزه‌های مختلف . . .
- تدریس در هنرستانهای هنری.

ضرورت و اهمیت
توجه به نکات زیر مشخص کننده ضرورت وا همیت رشته کارشناسی طراحی چاپ پارچه و رشته طراحی بافت پارچه است.
- سابقه درخشان و سنت هنری غنی ایران در زمینه طراحی بافت و چاپ بافته‌های گوناگون که هم‌اکنون زینت‌بخش موزه‌های معتبر ایران و جهان است.
- اهمیت طرحها و نقش‌های پارچه که جلوه‌ای از اصالت هنری و فرهنگی یک ملت است.
- لزوم قطع وابستگی فرهگی و اقتصادی به کشورهای دیگر در زمینه طرحها و نقش‌ها و پارچه‌های وارداتی (هم اکنون، هم مستقیماً مصرف‌کننده پارچه‌های وارداتی هستیم و هم‌ کارخانجات تولیدی داخلی، نیز مصرف‌کننده طرحها و نقش‌های خارجی)
- توجه به موارد عمده فوق از یک طرف و نیاز روزافزون جامعه انقلاب اسلامی به خودبسندگی در تمام زمینه‌ها ایجاب می‌کند که با تأسیس این رشته در دانشگاه‌ها ضمن اعتبار بخشیدن به طراحی بافت و چاپ پارچه در کنار سایر هنرها، صنایع نساجی کشور را نیز در جهت کادر طراحی متخصص و متعهد و آشنا به مبانی فرهنگ خودی تأمین نموده، از این راه به احیاء سنن هنری ایران در زمینه پارچه یاری رسانیم.