فیزیک کارشناسی ارشد

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape


تعریف و هدف
 دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته فیزیک دوره بالاتر از مقطع کارشناسی فیزیک است که فارغ‌التحصیلان علاوه بر کسب آمادگی لازم جهت انجام تحقیقات در یکی از زمینه‌های تخصصی فیزکی، می‌توانند جهت همکاری در امر تدریس به خدمت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی درآیند.
 لزوم ارائه فعالیت‌های پژوهشی در مراکز علمی و صنعتی مختلف کشور که با توجه به سیاست‌های علمی و آکادمیک جمهوری اسلامی ایران به خصوص در علوم پایه که روز به روز در حال گسترش است تسریع در تربیت نیروهای متخصص در زمینه‌های مختلف فیزیک را ایجاب می‌کند.

 گرایش‌ اتمی‌ ـ مولکولی
  فیزیک‌ اتمی‌ به‌ بررسی‌ نقل‌ و انتقال‌ الکترون‌های‌ اطراف‌ هسته‌ می‌پردازد و خواص‌ آنها را مورد بررسی‌ قرار می‌دهد؛ یعنی‌ ما در فیزیک‌ اتمی‌ کاری‌ به‌ این‌ نداریم‌ که‌ هسته‌ از چه‌ تشکیل‌ شده‌ است‌ بلکه‌ هسته‌ برای ‌ما‌ مرکزی‌ با بار مثبت‌ است‌ و بیشتر توجه‌ ما جلب‌ الکترون‌های‌ اطراف‌ هسته‌ می‌شود.

گرایش‌ فیزیک‌ هسته‌ای
  در فیزیک‌ هسته‌ای‌، خود هسته‌، مورد مطالعه‌ قرار می‌گیرد؛ یعنی‌ متخصصان‌ و دانشمندان‌ بررسی‌ می‌کنند که‌ هسته‌ از چه‌ تشکیل‌ شده‌ و چه‌ نیروهایی‌ بین‌ اجزای‌ هسته‌ حکمفرما است‌ و در نتیجه واکنش‌های‌ انجام‌ شده‌، چقدر انرژی‌ آزاد می‌گردد؟

گرایش‌ فیزیک‌ حالت‌ جامد
  گرایش‌ حالت‌ جامد مربوط‌ به‌ سیستم‌های‌ بس‌ ذره‌ای‌ مخصوصاً جامدات‌ است‌. ابتدایی‌ترین‌ کار در این‌ گرایش‌ بررسی‌ بلورهای‌ جامدات‌ و خواص‌ اپتیکی‌، مکانیکی‌، الکتریکی‌ و صوتی‌ امواجی‌ است‌ که‌ در آن‌ منتشر می‌شود. این‌ بررسی‌ منجر به‌ پدیده‌های‌ مختلفی‌ مثل‌ ابر رسانایی‌، نیمه‌رسانایی‌ یا پخش‌ و انتقال‌ گرما می‌گردد.