معرفی رشته مدیریت بازرگانی کارشناسی ارشد

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape

تعریف و هدف

دوره کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی به منظور آماده ساختن دانشجویان برای مشاغل حرفه‌ای مدیریت در سازمان‌های بازرگانی و موسسات دولتی و نیز ادامه تحصیل در دوره دکتری مدیریت تدوین گردیده است.

به طور دقیق‌تر اهداف برنامه مدیریت بازرگانی عبارت است از:

  • آشنایی دقیق با وظایف اساسی سازمان‌های بازرگانی.
  • افزایش مهارت و توانایی دانشجویان در شناخت مسایل مبتنی به مدیریت، جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به هریک از این مسایل، ارزیابی راه حل‌های مختلف درمورد هر مسأله و تصمیم‌گیری و اجرای تصمیمات متخذه.
  • افزایش مهارت و توانایی دانشجویان در شناخت شرایط و اوضاع و احوال متغیر اجتماعی، اقتصادی، تکنولوژیکی، سیاسی و تطبیق برنامه‌های سازمان با شرایط جدید.
  • ایجاد زمینه لازم و تشویق دانشجویان به خودآموزی و رشد فردی و حرفه ای.

ضرورت و اهمیت

اداره سازمان‌های بازرگانی، صنعتی و دولتی با ابعاد مختلف آن بدون بهره‌گیری از دانش مدیریت و دسترسی به اطلاعاتی که  در امر تصمیم‌گیری لازم است، امکان پذیر نیست. لذا این وظیفه دانشگاه‌ها است که اولاً مدیران آینده این سازمان‌ها را برای قبول مسئولیت در سطوح مختلف مدیریت آموزش دهند. ثانیاً محققین و پژوهشگرانی را تربیت کنند که بتوانند مسایل و مشکلات اقتصادی و بازرگانی سازمان‌های مختلف جمهوری اسلامی ایران را به خوبی بشناسند و برای حل این مسایل و مشکلات راه حل‌های صحیح و منطقی پیدا کنند.

وجود دوره کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی در دانشگاه‌های ایران موجب می‌گردد که دانشجویان این رشته در حین تحصیل با مسایل خاص جامعه ما به خوبی آشنا شوند و تحقیقات و تبعات خود را در رابطه با این مسائل انجام دهند و برای رفع نارسائی‌های موجود درجامعه چاره‌اندیشی نمایند. اساتید متعهد نیز متقابلاً در مسایل مدیریت در جامعه کنونی ما تفکر کنند و افکار و اندیشه‌ها و شیوه‌های جدید مدیریت را درجامعه مطرح سازند و به تألیف و ترجمه کتاب‌های مفید در زمینه‌های مختلف مدیریت اقدام نمایند.

بدیهی است که در صورت عدم افتتاح دوره کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی باب این‌گونه تحقیقات و مطالعات هرگز مفتوح نخواهد گردید.
مهم‌ترین ضرورت تشکیل دوره‌های کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی نیل به خودکفایی علمی در زمینه‌های مختلف مدیریت و رهایی از وابستگی و سلطه فرهنگی است.


نقش و توانایی

الف. فارغ‌التحصیلان دوره‌ کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با اطلاعات وسیعی که در زمینه‌های مختلف بازرگانی و بازاریابی، روابط انسانی، امور مالی و اقتصادی پیدا می‌کنند، به خوبی می‌توانند در سطح مدیران اجرایی در سازمان‌های بازرگانی ، صنعتی  و دولتی به کار اشتغال ورزند یا در سمت مشاور مدیریت انجام وظیفه نمایند.

ب. انتظار می‌رود که این فارغ‌ التحصیلان پس از کسب تجربیات کافی بتوانند مسؤولیت‌های بیش‌تری را در سطوح بالای سازمان عهده‌‌دار گردند.

ج. علاوه بر این فارغ‌ التحصیلان این دوره می‌توانند در کارهای پژوهشی و تحقیقاتی که امروزه در مؤسسات بزرگ از اهمیت زیادی برخوردار است مشغول کار شوند.


آینده شغلی

فارغ التحصیلان این رشته با تسلط به مباحث مربوط به بازار، مباحث تدوین استراتژی‌های سازمانی، شناخت مشتریان و نحوه ارتباط  با آنها، شناخت فرآیندهای فروش، بازاریابی و خدمات به مشتریان زمینه لازم جهت استخدام در واحدهای بازرگانی سازمان‌ها را داشته و نسبت به سایر گرایش‌های مدیریت با توجه به نبود رشته‌ای جایگزین از بازار کار مناسبی برخوردارند. ضمن اینکه دانشجویان این رشته با توجه به شناخت کافی از کسب و کار و نحوه ایجاد تجارت موفق شانس زیادی برای موفقیت در حیطه کارآفرینی و تشکیل کسب و کار جدید دارند.

فارغ التحصیلان این رشته به خوبی می‌توانند در سطح مدیران اجرایی در سازمان‌های بازرگانی، صنعتی و دولتی به کار اشتغال ورزند یا در سمت مشاور مدیریت انجام وظیفه نمایند. انتظار می‌رود این فارغ التحصیلان پس از کسب تجربیات کافی بتوانند مسئولیت‌های بیشتری را در سطوح بالای سازمان عهده‌دار شوند. علاوه بر این، فارغ التحصیلان این دوره می‌توانند در کارهای پژوهشی و تحقیقاتی که امروز در موسسات بزرگ از اهمیت زیادی برخوردار است، مشغول بکار شوند.