مهندسی  مکانیک

 مکانیک؛ یعنی تعمیر خودرو و مهندس مکانیک؛ یعنی فردی با دستهای آلوده به بنزین یا روغن ماشین! چنین دیدگاهی را میتوانید در بین تعداد قابل توجهی از عامه مردم و حتی داوطلبان آزمون سراسری بیابید، در حالی که رشته مهندسی مکانیک به جز یک درس تک واحدی، تقریباً هیچ ارتباطی با شغل مکانیکی ماشین ندارد. البته دانشجویان در این رشته با اصول طراحی و طرز کار مکانیزم های مختلف به کار رفته در اتومبیل به طور اصولی و پایه ای آشنا می شوند اما به تعمیر خودرو نمی پردازند. در حقیقت رشته مکانیک بخشی از علم فیزیک است که با استفاده از مفاهیم پایه علم فیزیک و به تبع آن ریاضی به بررسی حرکت اجسام و نیروهای وارد بر آنها می پردازد و می کوشد تا با توجه به نتایج بررسی های خود، طرحی نو در زمینه فن شناسی وضعیت ارائه دهد و در راه پیشرفت انسان گامی به جلو بردارد.

رشته مهندسی مکانیک در ابتدا بصورت رشته مکانیک عمومی ارایه میشد که کلیاتی از گرایشهای مختلف این رشته- در حال حاضر- را دربرداشت، ولی با پیشرفت و نیاز صنعت به تخصص های مختلف در این زمینه، از دوران مکانیک عمومی، دو گرایش طراحی جامدات و حرارت و سیالات و کسی بعد از آن، گرایش ساخت و تولید بیرون آمدند. زمینه اصلی کار رشته مهندسی مکانیک را میتوان طراحی، ساخت، نصب، راه اندازی، بهره برداری، تعمیر و نگهداری صنایع گوناگون دانست. به همین جهت، به جرأت میتوان گفت که مهندسی مکانیک، وسیعترین و متنوعترین زمینه کاری را در بین تمام رشتههای مهندسی داراست.چون رشته مهندسی مکانیک در برگیرنده تمامی علوم و فنونی است که با تولید، تبدیل و استفاده از انرژی، ایجاد و تبدیل حرکت و انجام کار، تولید و ساخت قطعات و ماشین آلات و به کارگیری مواد مختلف درساخت آنها و همچنین طراحی و کنترل سیستم های مکانیکی، حرارتی و سیالاتی مرتبط می باشد.به عبارت دیگر محاسبات فنی، مدلسازی و شبیه سازی، طراحی و تهیه نقشه ها، تدوین روش ساخت، تولید و آزمایش تمامی ماشین آلات و تأسیسات موجود در دنیا، با تکیه بر توانایی های مهندسین مکانیک انجام می گیرد.

مهندسی خودرو

 امروزه در اکثر جوامع پیشرفته و توسعه یافته نمی توان نیاز به خودرو به معنی عام آن را در زندگی شخصی و اجتماعی انسان ها نادیده گرفت . انواع خودروی سواری، موتور سیکلت ها، اتوبوس ها و مینی بوس ها در شهرها و اتوبوس ها،کامیون ها و تانکرها در بین شهرها، تراکتورها، انواع ادوات کشاورزی در روستاها، و کامیون ها، لودرها و انواع تجهیزات راه سازی متحرک، از جمله کاربردهای اولیه و بدیهی خودروها محسوب میشوند. البته کلمه خودرو معادل فارسی کلمه Vehicle است که قطارها، کشتی ها، هواپیماها و حتی فضاپیماها را نیز شامل میشود. اما مهندسی خودرو، به طور خاص با مواردی سروکار دارد که بر روی زمین حرکت می کنند و هم اکنون اکثر آنها دارای موتورهای احتراق داخلی هستند. البته با پیشرفت فناوری های جدید و افزایش روزافزون قیمت سوختهای فسیلی و همچنین افزایش مسئله آلودگی در دنیا فناوریهای نوینی در این زمینه به کارگرفته شده است و امروزه خودروها فقط از موتورهای احتراق داخلی استفاده نمی کنند. در میان این فناوری های برتر می توان به خودروهای برقی، هیبریدی،سلول های سوختی و همچنین استفاده از توربین ها در خودروها اشاره نمود.